2014. március 30., vasárnap

Tesco - A hónap sztárjai

Ma ismét bementem a Tescoba. Utálom őket, mert folyton átráznak, de mivel vasárnap lévén a környéken egyetlen bolt sem volt nyitva, így muszáj voltam náluk megvenni amire szükségem volt. És ismét átráztak...

A következő eset történt velem, amiért hazaérve rögvest leültem az íróasztalomhoz a billentyűimet baszogatni: tavasz lévén korán felmelegszik a levegő, így gondoltam - ha már a Tescoban járok - veszek valami frissítőt a nyelvem alá, amivel kibírom még az utat hazáig. Nem akartam literes kiszerelést, mert a csomagjaim már így is lehúzták a karjaimat, így a két decis dobozosakat vettem szemügyre, amit a kijáratnál egy ültő helyemben elszopogathatok.

Ahogy az italok során végighaladtam, szembetűnő piros-sárga táblácskákat vettem észre. Hurrá, leárazás! - gondoltam. Az energiaitalok között az egyik termék alatt 99 forintos löttyöt hirdettek. Megnéztem az árut, megnéztem a táblát, minden smakkolt, levettem a polcról, sietés a kasszához, kifizet, blokkot néz... az energiaital ára 179 forint!

Hogy is lehet ez?!

Visszamegyek, alaposabban szemügyre veszem a táblát, s idegesen konstatáltam, megint felültem a lóra:


Ugyanis a táblán a "99 Ft" nem a termék árát volt hivatott jelölni, hanem azt, ha 3 darabot vásárolok belőle, akkor annak ára darabonként csupán 99 forintba kerül! Ezzel 240 forintot spórolhatok...

Persze a quartz árkijelzőn ott volt a normális ár (179 Ft), de mivel az akciós tábla elvonta róla a figyelmem (rajta a nagy 99 Ft-tal), simán benyeltem az unalomig ismert kapitalista trükköt: ez most akciós, ez most kedvezményes, vedd és vidd!-et. 

A kasszánál reklamáltam miatta, de megnyugtattak, hogy én vagyok a figyelmetlen, hiszen oda minden le van írva, s miért nem olvastam el, majd arra a felvetésemre, hogy ez a fogyasztók megtévesztése - szerintem - azt felelték, ez már pedig egyáltalán nem megtévesztő.

Na már most, ha ez nem a fogyasztók megtévesztése, akkor miért nem a termék árát írják ki nagybetűvel, alatta pedig kisebbel (vagy ugyanakkorával) az akciós árat? Alább mutatok egy felületesen megrajzolt példát:



Ez így nem lenne érthetőbb?!
Látom a két árat, látom az árkülönbséget.

De mit is mond a fogyasztóvédelem erről? Íme: 

"Nem tüntethetik fel alig látható, szinte olvashatatlan betűmérettel a kiskereskedelmi láncok az étkezési tojások kilogrammra vetített árát – olvasható ki a nemzetgazdasági miniszter most megjelent rendeletéből. A szabályozási változtatás lehetőséget nyújt arra, hogy a rosszabbul látó fogyasztók is jó vásárlási döntéseket hozzanak" (forrás)

"Akciósnak tűnő termékek, apró betűs kiegészítések az árak alatt – a vásárlás sokszor jelenthet bosszúságot azoknak, akik nem kellő körültekintéssel végzik. A kereskedők módszerei egyre kifinomultabbak, és úgy tűnik, az akár a bírság ellenére is megéri próbára tenni a vevőket" (forrás) valamint ugyanitt:

"A tapasztalat szerint a leggyakoribb probléma, hogy a kereskedők az árakat nem tüntetik fel egyértelműen és jól beazonosíthatóan. Ha a szabálytalanságok ismétlődnek, vagy ha áruházláncokról és hipermarketekről van szó, akár nagyobb bírság is kiszabható ezért. – Amennyiben szabálytalanságot tapasztal a fogyasztó, és panaszát az üzletben nem rendezik, úgy azt minden esetben írja be a vásárlók könyvébe – javasolja Petrik Sándor. – Az üzletben végzett hatósági vizsgálatok során ugyanis ezeket a bejegyzéseket és az azokra adott válaszokat a felügyelőség munkatársai minden esetben megvizsgálják"

Vajon jogos-e a pénztáros válasza, hogy én voltam "figyelmetlen"?

A Fogyasztóvédelmi Hatóság ezt mondja erről:

"Az árjelzésnek könnyen azonosíthatónak, jól láthatónak, tisztán olvashatónak kell lennie. Nem fogadható el az a tájékoztatás, amely ezen előírások bármelyik elemének nem felel meg" (forrás) / Bővebben ITT

Na már most, én nem láttam az apró méretű betűket, s nem azért, mert nem látok jól, hanem azért, mert a termék ára nagybetűvel, jól látható módon eleve fel volt feltüntetve: 99 Ft. Legalább is ezt hittem.

Jóhiszeműen véltem úgy, hogy a 99 forint nem a különböző feltételek esetén esedékes ár, hanem a tényleges ár (a többi apró betűs maszlag pedig a vonalkód, a kilónkénti / literenkénti ár, stb.). A Tesco árcédulája láthatóan nem felel meg a rendeleteknek, miszerint könnyen azonosíthatónak, jól láthatónak és tisztán olvashatónak kell lennie. Ha nem így lenne, akkor például a barátnőm se dőlt volna be az akciós pizzájuknak, miszerint két darabot adnak ennyiért meg ennyiért, FELTÉVE, HA AZT A KÉT DARABOT VESZED AMIT MI KÜLÖN BECSOMAGOLTUNK NEKED.

Mivel nem én vagyok az egyedüli, aki bedőlt nekik, jogosan feltételezem, hogy megtévesztettek, és nem csak engem, de másokat is. Vagy mindannyiunk felületes lenne és figyelmetlen? Vagy csak gyengén látó?!

De különben is, mi van akkor, ha tényleg gyengén látó vagyok? Akkor nem is láthatnám az apró betűs részt, nem így van? Vagyis simán elhiszem, hogy ez a cucc tényleg 99 forint!

De nem is szaporítom a szót, szerintem teljességgel érthető a problémám.

Mindenesetre a panaszomat a Fogyasztóvédelem felé megtettem, eljuttatva nekik ezt a cikket is, valamint bejegyzést teszek holnap a Tesco áruház vendégkönyvébe, hogy felhívjam az áruház vezetőségének figyelmét a láthatóan polkorrekt árközlésre. 

Mostantól rendszeresen dokumentálom a Tesco sztárjait, ígérhetem...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése